RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH
Mata
Pelajaran dan Kelas
|
Sejarah Tahun
4 Maju
|
Tema/Tajuk
|
|
Masa
|
8.40 – 9.40 pagi
|
Fokus
|
Standard Kandungan:
2.1 Mengetahui dan memahami Zaman Air Batu
|
Standard Pembelajaran:
2.1.1 Menyatakan maksud Zaman Air Batu
2.1.2 Menyatakan perubahan yang berlaku pada
Zaman Air
Batu
K2.1.4 Menyatakan keperluan menghargai alam
sekitar
|
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid akan dapat;
i.
Menyatakan maksud zaman air batu.
ii.
menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
pada zaman air batu
iii.
Menyenaraikan dua keperluan
menghargai alam sekitar
|
Aktiviti
|
1.
Menonton tayangan video tentang salji yang turun pada
musim sejuk semasa perayaan Hari Krismas (TMK)
2.
Bercerita tentang keadaan semasa cuaca sejuk dan cuaca
panas berdasarkan video yang ditonton.
3.
Melihat gambar keadaan bentuk muka bumi di kawasan yang
mengalami musim sejuk melalui slaid
powerpoint (KPS)
4.
Membentangkan jawapan berdasarkan kad arahan yang
diberikan.
|
EMK
|
Nilai Murni
– bersyukur, kasih sayang
KPS
- Elemen asas sejarah
Dimensi Kewarganegaraan – berbangga dengan sejarah asal-
usul negara.
TMK
– belajar melalui TMK
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Komputer, LCD,DVD,
slaid powerpoint, buku latihan, alat tulis, kad arahan
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
DSP
|
B1D2E1
Menyatakan maksud dan proses yang berlaku pada Zaman
Air Batu
|
Refleksi
|
30 orang daripada 36 orang murid telah mencapai
objektif P&P.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan
pengayaan.
|
STRATEGI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
EMK
|
CATATAN
|
Permulaan
(5 minit)
Menonton tayangan video klip
1. Murid menonton tayangan
video klip ’Ice Age’
2. Guru bertanyakan soalan
kepada murid berkaitan klip video yang ditayangkan:
a) Siapa tahu
tajuk cerita ini?
Murid menjawab soalan guru secara lisan
b) Apa maksud tajuk itu dalam bahasa Melayu?
Murid
menjawab secara lisan
c) Masa itu semua kawasan dilitupi/ dipenuhi apa?
Murid menjawab soalan guru
3. Guru mengaitkan jawapan
murid dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
Nilai Murni
-bersyukur
- kasih sayang
EMK
-TKP
-TMK
KB
-Menjana Idea
-menghubung kait
|
BBM
-Komputer riba, LCD, DVD
|
Aktiviti 1 (15 minit)
1. Guru membahagikan murid kepada dua kumpulan .
Kumpulan 1 diminta menyenaraikan keadaan semasa cuaca sejuk /terlalu sejuk.
Kumpulan 2 menyenaraikan sebab-sebab cuaca menjadi sejuk/ terlalu sejuk.
2. Murid-murid berbincang dalam kumpulan masing-masing menyenaraikan hasil dapatan mereka dalam
kertas sebak/ mahjung
3. Guru meminta setiap ketua kumpulan untuk membentangkan hasil
perbincangan di hadapan kelas.
4. Murid membentangkan hasil dapatan masing-masing.
5. Guru merumuskan pembentangan
murid dan mengaitkannya dengan proses membuat air batu di rumah
masing-masing.
6. Guru cuba mengaitkan isi pelajaran dengan meminta murid menjelaskan
maksud zaman air batu.(membuat penceritaan)
7. Murid memberikan pelbagai jawapan.
8. Guru memberikan pengukuhan dan memberikan jawapan yang paling tepat
tentang maksud zaman air batu.
|
EMK
keusahawanan
Nilai
menghargai alam
KB
menjana idea
|
Ciri cuaca sejuk
menggigil
salji
baju tebal
Ciri cuaca panas
berpeluh
matahari terik
haus/ dahaga
Zaman air batu adalah dunia
diliputi salji dan berkeadaan sejuk
*DSP
|
Aktiviti 2 (20 minit)
1. Guru menunjukkan gambar
slaid/ klip video
kawasan-kawasan yang dilitupi air batu yang sedang mencair.
2. Murid diminta menjelaskan
peristiwa/ kandungan klip video
3. Guru juga merumuskan
jawapan murid dengan satu eksperimen ringkas iaitu kiub air batu yang
terdedah.
4. Guru meminta murid
menyenaraikan sebab-sebab air batu mencair.
5.Murid meneyenaraikan
sebab-sebab air batu mencair.
6. Guru menyoal murid kenapa
cuaca menjadi panas.
Murid-murid memberi beberapa
jawapan .
7. Guru mengaitkan jawapan
murid dengan menerangkan tentang keadaan dan pencairan zaman air batu dengan
bantuan gambar-gambar berkaitan dan
mengaitkan dengan perubahan zaman air batu.
|
Nilai
menghargai alam
EMK
ICT
KB
memberi sebab
|
suhu dibawah takat beku
manusia bergerak bebas
dunia seolah-olah satu
daratan sahaja
litupan air batu yang jelas
|
Aktiviti 3 (15 minit)
1. Guru menyediakan tiga stesen. Setiap
stesen
disediakan gambar-gambar dan kad arahan
Murid dibahagikan kepada 3 stesen
berikut:
Stesen 1 (zaman Air batu) -
Stesen 2 (perubahan-perubahan zaman air
batu)
Stesen
3 (alam sekitar)
2. Murid akan bergerak kesetiap stesen yang
ditetapkan. Murid akan menjawab soalan
berdasarkan arahan yang terdapat
dalam
kad arahan dalam kertas sebak yang
disediakan.
3. Murid akan membentangkan jawapan
mereka dan guru akan memberi
maklumbalas.
|
EMK
ICT
KB
menjana idea
menjelas
|
BBM
gambar
*DSP
B1D2E1
Menyatakan maksud dan proses yang berlaku pada
Zaman Air Batu
|
|
1. Guru menunjukkan semula gambar-gambar
berkaitan zaman air batu.
2. Murid diminta menyatakan kepentingan
menjaga alam sekitar.
3. Guru merumuskan isi-isi
penting dalam
pelajaran hari ini.
|
Nilai
menjaga alam sekitar
|
Contoh : Kad/ gambar untuk stesen
Kad Arahan
Stesen 1
Berdasarkan
gambar-gambar dibawah, kumpulan anda diminta menjawab soalan-soalan berikut:

(contoh
gambar)
1.
Apa yang anda dapat perhatikan
dari gambar di atas?
2. Bagaimana keadaan waktu ini?
3. Bolehkah air batu dalam gambar di atas
cair?
4. Mengapakah
air batu boleh cair?
No comments:
Post a Comment